On järkevää uskoa Kristuksen nousseen kuolleista


Tänä pääsiäisenä saa hämmästyä kun Helsingin Sanomat kirjoittaa pääsiäisenä jostakin kristinuskoon liittyvästä neutraaliin sävyyn. Eteenpäin on tultu siitä, kun viime pääsiäisenä monen median jopa pääuutisaiheena oli Sensuroitu -kirjan esiin nostamat ajatukset. Ehkäpä ensi vuonna sitten positiiviseen sävyyn?

Ihan maaliin asti Helsingin Sanomat ei kuitenkaan juttua päästänyt, vaikka dosentti Juha Hiltusen asiantuntijaksi Torinon käärinliinasta olikin otettu (ei sillä, Suomen paras asiantuntija). Hiltunen olisi ollut käytännössä Torinon käärinliinan ansiosta ateistista kristityksi kääntyneenä valmis sanomaan enemmänkin. Hiltunen toteaa esimerkiksi uuden päivitetyn painoksen kirjastaan Valokuva Jeesuksesta esipuheessa suunnilleen niin, että uutta tutkimustietoa on tullut ensimmäisen painoksen julkaisun jälkeen niin paljon, että on perusteltua ottaa ?-merkki pois kirjan nimestä. Toisin sanoen, jos uskoo tieteeseen ja sen tuloksiin, uskoo Torinon käärinliinan aitouteen.

Tänäkin pääsiäisenä Hiltusenkin kanssa (yksi argumentti), että on järkevämpää uskoa kaiken todistusaineiston valossa Jeesuksen nousseen ruumiillisesti kuolleista, kuin sanoa, että Jeesus ei ole noussut kuolleista. Seuraavaksi tiivistetysti muutama argumentti väitteeni puolesta:

Arkeologia. Aikaisemmin oli vielä mahdollista kyseenalaistaa Jeesus Nasaretilaisen kuolemaan tuominneen roomalaisen maaherra Pontius Pilatuksen historiallisuus. Sellainen ei ole ollut mielekkäällä tavalla mahdollista 1960-luvun jälkeen, jolloin Kesarean roomalaisen teatterin kaivauksista löytyi kivikirjoitus: ”Pontius Pilatus Juudean maaherra.” Samoin Jeesuksen tuomitsemiseen osallistuneen ylipappi Kaifaan historiallisuus on saanut uutta tukea, kun 1990-luvun alussa löytyi Jerusalemin läheltä ajanlaskun alkuun ajoitettu rikkaan luuarkku, jossa on teksti ”Joosef jota kutsutaan Kaifaaksi”.

Akateeminen Raamatun tutkimus. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että Jeesus Nasaretilaisen historiallisuutta ei enää kiellä kukaan historiantutkimusta arvostava tutkija. Suurin osa nykypäivän arvostetuimmista Raamatun tutkijoista pitää pääsiäisen tapahtumia pääosin historiallisina, osa jopa Jeesuksen kuolleista ylösnousemusta parhaana selityksenä pääsiäisaamusta alkaneille tapahtumille. Jälkimmäisistä esimerkkinä akateemisesti laajasti arvostettu professori N. T. Wright (ks. hänen kirjansa The Resurrection of The Son of God).

Näiden tutkijoiden näkemysten taustalla on esimerkiksi Paavalin sanat Raamatussa: "Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi. Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa: -- Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille. Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin" (1. Kor. 15).

Eli silminnäkijätodistus on taustalla.

Raamatun ulkopuoliset kirjalliset maininnat. Raamatun ulkopuolisessa, ei-kristillisissä kirjoituksissa, on useita mainintoja Kristuksesta (Jeesuksesta). Juutalainen historioitsija Josefus mahdollisesti mainitsee kaiken muun ohella jopa kuolleista ylösnousemuksen, mutta ristiinnaulitsemisenkin ainakin kaksi kirjoittajaa: Roomalainen historioitsija Tacitus (n. 55-113jkr.) kirjoittaa: "Kansa sanoo kristityiksi erästä ihmisryhmää, jota vihataan sen harjoittamien inhottavuuksien vuoksi. Kristus, jonka mukaan he ovat saaneet nimensä, kärsi kuolemanrangaistuksen Tiberiuksen hallituskaudella erään silloisen virkamiehemme, Pontius Pilatuksen käsiin jouduttuaan." Ja kreikkalainen kirjailija Lucianos (n. 120-180jkr.)  kirjoittaa: "Ihmisparat vakuuttavat itselleen, että he ovat kuolemattomia ja elävät ikuisesti palvomalla tuota ristiinnaulittua viisastelijaa ja elämällä hänen lakiensa alaisina. Sen vuoksi he väheksyvät tämän maailman tavaraa ja pitävät kaikkea yhteisenä omaisuutena. He saavat nämä oppinsa perimätietona, ilman minkäänlaisia selviä todisteita. Niinpä kuka tahansa huijari ja silmänkääntäjä rikastuu nopeasti petkuttamalla näitä yksinkertaisia ihmisiä." (Käännökset tässä kappaleessa prof. Matti Kotiranta, Itä-Suomen yliopisto)

Torinon käärinliina. Kautta-aikojen tutkituin historiallinen esine antaa oman vahvan todistuksensa pääsiäisen tapahtumista. Yhtään liikaa kärjistämättä voidaan sanoa, että jos uskot tieteeseen, uskot Torinon käärinliinan aitouteen. Tällöin on yksi vahva syy lisää uskoa Jeesus Nasaretilaisen kuolleista ylösnousemuksen historiallisuuteen. Varsin kattava katsaus tähän monitieteelliseen aiheeseen löytyy dosentti Juha Hiltusen kirjasta Valokuva Jeesuksesta. Jonkinlaista pintaraapaisua aiheeseen voit saada myös esimerkiksi Hiltusen luennosta Suomen teologisessa instituutissa.

Tiivistetysti: ei siis ole mihinkään järkisyyhyn perustuvaa syytä epäillä Uuden testamentin kuvausta pääsiäisen tapahtumista, sen paremmin kuin Jeesuksen historiallisuuttakaan. Kuolleista ylösnouseminen tietysti jää jossain määrin aina uskonkysymykseksi, mutta kaiken tietämämme valossa se on järkevin johtopäätös tapahtuneesta. Kristuksen kuolleista ylösnousemusta, ja näin ollen maailman syntien Sovittajaa, kristillinen kirkko on julistanut siitä pääsiäisestä asti.


Kristus nousi kuolleista!







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sensuroitu Raamattuko? "Sensuroitu" baybusterin testissä

Jumalan sana kieltää tatuoinnit -- vai kieltääkö?

"Älä tapa" -- Vantaan kouluampuminen