Vieraanvarainen luterilaisuus?
Lähetysjärjestö Kylväjän lähetysjohtaja Jukka Kääriäinen kirjoitti seurakuntalainen.fi -sivustolle blogin otsikolla "Vieraanvarainen luterilaisuus on lähetyksen kolmas tie tiukan puhdasoppisuuden ja liberaalin kristillisyyden välillä". Luterilaisena pastorina ja teologina tähän on pakko tarttua, koska olemme niin jännän äärellä, että en ennen ole kuullut "vieraanvaraisesta luterilaisuudesta" kolmantena tienä tässä asiayhteydessä. Mistä sitten on kyse, ja mitä siitä voisi ajatella?
Vielä ennen kuin menen itse Kääriäisen blogin analysointiin, niin totean kaksi asiaa:
Ensiksi haluan sanoa, että vieraanvaraisuushan on raamatullinen hyve ja jokaisen kristityn on hyvä olla vieraanvarainen (jopa "tiukan puhdasoppisen" luterilaisen), etenkin Kristuksessa pyhiä kohtaan. Kirjoittaahan apostoli Paavali: "Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta" (Room. 12:13).
Toiseksi, jos tekisin omasta näkökulmastani tulkinnan, mitä on vieraanvarainen luterilaisuus, niin kaikkien tunnustuksellisten luterilaisten tulisi olla myös evankelioinnin näkökulmasta "vieraanvaraisia" (eikä vain "normaalin" vieraanvaraisia). Tunnustuksellisuus ei ole epävieraanvaraista, vaan kutsuvaa ja turvallista. Kukaan seurakuntaan tulija ei ole lähtökohtaisesti ongelma, vaan jokaiseen tulee suhtautua rakkaudella ja kiitollisuudella (jokainen uusi kristitty on Jumalan ihme). Rakkautta on kuitenkin myös varjella sekä kirkkovieraan että seurakunnan turvallisuutta. Tähän kuuluu myös ehtoollisyhteys -kysymykset.
Itse blogissa Kääriäinen näkee Kylväjän katsoneen itselleen kolmannen tien "tiukan puhdasoppisen" luterilaisuuden ojan ja "liberaalin kristillisyyden" allikon keskeltä. Kääriäisen lanseeraama "Vieraanvarainen luterilaisuus" mahdollistaisi joustavan lähetystyön Kylväjälle ja muille halukkaille tämän tai riittävän samankaltaisen tien kulkijoille. Nähdäkseni tässä blogissa kuitenkin sekoitetaan asioita. Armo ja laupeus eivät ole sama asia kuin kristinopin mitätöinti. Armoa ja laupeutta ei perimmältään ole, jollei ole kristinoppia.
Kääriäinen aloittaa kirjoituksensa: "Lähetysyhdistys Kylväjän identiteetin ja olemassaolon perustan voi kiteyttää kahteen sanaan: evankeliumin vuoksi. Yksinkertainen mutta syvällinen periaate – ja haastava elää todeksi. Meidän on perusteltava kaikki kantamme, päätöksemme, suunnitelmamme ja toimemme evankeliumilla." Tämä kuulostaa varmaan suunnilleen jokaisen korvaan näppituntumalta hyvältä. Evankeliumista on puhuttu paljon luterilaisuudessa ja haluaisin ajatella hyvää tästäkin kannanotosta. Kuitenkin jokin saa minut kysymään, mitä Kääriäinen tarkoittaa käsitteellä "evankeliumi" tässä?
Kääriäinen alkaa mahdollisesti avaamaan käsitettä seuraavalla tavalla: "Evankeliumi antaa riittävät edellytykset rakentaa ykseyttä ja ylläpitää yhteyttä, mikä jättää tilaa erilaisille näkemyksille toissijaisissa asioissa. Augsburgin tunnustuksenkin mukaisesti ykseys evankeliumissa on ihan oikeasti riittävä perusta ykseydelle ja yhteistyölle lähetyksessä." Edelleen jää ilmaan, mitä tämä evankeliumi on, mutta viittaus Augsburgin tunnustukseen on outoutensa lisäksi ehkäpä vähän ajatusta avaava. "Evankeliumin" siis pitäisi antaa riittävät edellytykset rakentaa ykseyttä ja ilmeisesti jotenkin määrittää mitkä ovat "toissijaisia asioita". Augsburgin tunnustuksesta ei kuitenkaan löydy sellaisenaan kohtaa johon Kääriäinen viittaa, mutta uskoisin, että Kääriäinen viittaa artiklaan CA VII Kirkko. Siellä kuitenkin oikeastaan lukee:
"Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset." (korostus minun)Artiklassa ei siis puhuta kirkollisen ykseyden yhteydessä "evankeliumista" (saksankielinenkin laitos edellyttää evankeliumille tietyn sisällön, eikä vain epämääräisyyttä, eli kenties jonkinlaista 'typistettyä evankeliumia'), vaan "evankeliumin opista". Nähdäkseni taustalla on kaksi eri tulkintatraditota:
Ensiksi esimerkiksi Leif Granen edustama, jossa "evankeliumin oppi" ymmärretään jonkinlaiseksi pienimmäksi mahdolliseksi yksimielisyydeksi "evankeliumista", sen julistamisesta käytännössä, jättäen usein miten auki, mitä tämä evankeliumi sitten itse asiassa on (mikäli muistini ei aivan petä, Granekaan ei määrittele mitä tämä "evankeliumi" tarkoittaa). Kovasti "evankeliumin opillisia" lausumia olisivatkin jo vaikkapa se, että Jeesus syntyi neitsyt Mariasta ja että Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista, joista kummastakaan en halua uskoa Kääriäisenkään haluavan luopua, mutta jotka jo tuovat tiettyjä rajoitteita siihen, mitä tämä "evankeliumi" olisi. Jo näissäkin kahdessa on monella suomalaisella itsensä luterilaiseksi mieltävällä paljonkin kakisteltavaa, jos edes pystyisivät nielemään. Kun lisätään vielä Jeesuksen käsky "opetuslapseuttaa" kastamalla ja opettamalla, niin alkaa olemaan nielemistä monella kansankirkon ulkopuolisella tahollakin.
Toinen linja, jota esimerkiksi Seppo A. Teinonen ja Juha Pihkala edustavat, ajattelee "evankeliumin oppia" tunnustuksen näkökulmasta. Monet katsovat evankeliumin opin tarkoittavan Augsburgin tunnustuksen varsinaisia opillisia artikloja 1-21.
Pidän jälkimmäistä linjaa perustellumpana sekä Augburgin tunnustuksen kokonaisuuden että tunnustuskirjojen kokonaisuuden valossa. Esimerkiksi Augsburgin tunnustus toteaa 21. varsinaisen oppiartiklan jälkeisissä loppusanoissa:
"Tässä ovat esitettyinä meidän oppimme pääpiirteet. Siitä voidaan todeta, ettei siinä ole mitään, mikä on ristiriidassa Raamatun tai katolisen kirkon tai Roomankaan kirkon kanssa, sikäli kuin kirkon oppi on isien kirjoituksista meille tunnettua." (korostukset minun)Jokaisen yksilön ymmärrys luterilaisuudesta on hieman erilainen. Henkilökohtainen uskonkäsityksemme ei ole täysin identtinen toisen kanssa. Myös luterilaisuudesta meillä on erilaisia tulkintoja ja painotuksia."
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.
Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua."
Kommentit
Lähetä kommentti