Pelastus yksin armosta, Kristuksen tähden
Suomen kristillisessä kentässä on herännyt jälleen keskustelu teologiasta, kristinopista. Tällä kertaa Roomalais-katolisen kirkon ja luterilaisen kirkon kristinopista. Keskustelua on käyty vähän aikaisemmin Kujalla -podcastissa ja Oikeasti luterilainen -podcastissa. Tänä kesänä Uusi tie -lehden sivuilla (pääkirjoitus 19.7, Miikka Nummenpään vastine 11.8 ja samassa lehdessä Leif Nummelan vastine Nummenpäälle) ja viimeisimmäksi Katolista hapatusta -blogissa ja siihen vastineen kirjoittaneen Timo Laaton blogissa rukoilevaisten nettisivuilla.
Tällaiseen keskusteluun suhtaudun kahdella tavalla: Ensiksi, on erittäin surullista, että kristityt joutuvat olemaan erimieltä keskenään. Vielä surullisemmaksi menee, jos asiat eivät voi "riidellä", vaan aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin (esittelemässäni keskustelussa näin ei liene käynyt, mutta se on silti surullisen yleistä). Ei ole ollenkaan hyvä asia jos kristityt riitelevät millään tasolla, etenkään nykypäivänä, kun kristittyjen yhteistä rintamaa vastapäätä hulluksi tullutta maailmaa tarvittaisiin kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Toiseksi, kyse on tässä debatissa on niin tärkeästä asiasta, jota ei vain voi olan kohautuksella ohittaa: Miten minä (ja muut ihmiset) voimme pelastua iankaikkiselta kadotukselta?
Vaikka tiedostan, mikä ainoa lopulta merkittävä kysymys on, niin kommentoin joitakin asioita Joona Korteniemen blogista (Katolista hapatusta). Nummenpäälle Nummela (ja toki osittain epäsuoraan Korteniemellekin) jo vastasikin (Uusi tie). Lopuksi palaan pelastuskysymykseen.
Katolista hapatusta -blogin kommentointia
Korteniemi syyttää keskustelijoita enemmän tai vähemmän (Laatoa enemmän) huonosta Roomalais-katolisen teologian, etenkin pelastusopin ymmärtämisestä. Ja muutenkin epätarkasta kuvauksesta. Tähän voi vastata kahdella tavalla:
Ensiksi, lyhyissä esityksissä joutuu aina yleistämään ja Roomalais-katolinen kirkko "paavillisen sateenvarjon" alla on niin monimuotoinen ja monenlainen ("seta-aktivistista" tiukimpaan traditionalistiin, joiden [yllättäen kummankin] mukaan nyky kirkko on väärillä raiteilla), että on täysi mahdottomuus kuvata sitä yleisellä tasolla tarkasti, jollei viittaa pelkästään virallisiin oppidokumentteihin, kuten (Roomalais-) Katolisen kirkon katekismukseen. Jopa paavien Bergoglio (Franciscus) ja Ratzinger (Benedictus XVI) näkemykset vaikuttavat olevan monesti kovin erilaisia. Monesti on tullut todettua, että on ikävä Ratzingerin Jooseppia, kun lukee Bergoglion ajatuksista. Sekaannusta aiheuttaa myös esimerkiksi se, että minusta vaikuttaa vaikkapa Oskari Juurikkalan artikkelin perusteella, että kirkko-opissaan Roomalais-katolinen kirkko on tullut lähelle samaa kuin luterilainen kirkko 500-vuotta aikaisemmin (vai onko sittenkään, koska aikaisempia päätöksiä ei ole kumottu ja kirkkohan ei voinut erehtyä...). Myös moni luterilaiseksi itsensä mieltävä teologi pitää Yhteistä julistusta vanhurskauttamisopista (YJV) hyvänä dokumenttina, joka olisi ratkaissut kiistan vanhurskauttamisopista. Näin ei kuitenkaan ole edes dokumentin hyvyyden suhteen, puhumattakaan kiistan ratkaisemisesta (suomalainen esitys YJV:n ongelmista S. Kiviranta & T. Laato toim. Turhentuuko uskonpuhdistus? Hyvä puheenvuoro on myös Robert D. Preus: Vanhurskauttaminen ja Rooma)
Toiseksi, Korteniemi itse syyllistyy nähdäkseni, ikävä kyllä, lähelle samaan luterilaisen teologian osalta. Toki on myönnettävä, että luterilaisuuskin (tai itseään luterilaisina pitävät) näyttäytyy erittäin monimuotoisena. Se erotus tässä kuitenkin nähdäkseni on verrattuna paavilliseen sateenvarjokirkkoon, että kyse on enemmän nk. quia/quatenus -kysymyksestä. Eli kyse on siitä, tunnustatko luterilaisen tunnustuksen siksi, että se on Raamatun oikea selitys (voidaan myös lausua, että koska Tunnustuskirjat ovat sopusoinnussa Raamatun kanssa); vai tunnustatko luterilaista tunnustusta sen verran kuin se on yhtenevää Raamatun (tai sinun Raamatun tulkintasi/ideologiasi) kanssa.
Minun vaatimattoman käsitykseni Roomalais-katolisen kirkon virallisesta opetuksesta (lähinnä Katolisen katekismuksen osalta; toissijaista opetusta olen toki lukenut) mukaan niin kauan kuin ammennetaan nk. klassisen kristinuskon yhteisistä aarreaitoista, niin perusteluna erilaisille opinkohdille on kunnioitettava määrä erilaisia Raamattu viitteitä. Näiden opinkohtien kanssa ei juuri ongelmia olekaan, pikemminkin sydän pyrkii "jubileeraamaan". Mutta kun lähdetään Rooman erityisoppien käsittelyyn, loppuvatkin Raamattu viitteet ja siirrytään viittamaan korkeinkaan nk. apokryfikirjoihin ja etenkin erilaisiin kirkollisiin dokumentteihin alkaen myöhemmistä kirkolliskokouksista (erityisoppien kanssa ei viitata tärkeimpiin Ekumeenisiin kirkolliskokouksiin kuten Nikea v. 325, Konstantinopoli v. 381 ja Khalkedon v. 451 -- niiden kanssa sivuutetaan näkökulmastani jopa paavillisia kirkolliskokouksia kuten Orange v. 529) jatkuen paavillisiin dekretaaleihin.
Erityisopeista esimerkiksi nk. kiirastuli ja lisäykset oppiin neitsyt Mariasta (Marian tahraton/synnitön sikiäminen, taivaaseen ottaminen ja taivaallinen kuningattaruus). Neitsyt Mariasta, ja myös mariologian tärkeydestä, olen kirjoittanut jo täällä ja täällä, siihen ei hirveästi ole lisättävää, kuin korkeintaan se, minkä Laato blogissaan kommentoi:
Vastakirjoituksen mukaan ”ei ole kaukaa haettua ajatella”, että Jeesuksen äidin ”persoonan oli ja on tarkoitus olla Uuden liiton liitonarkki, Jumalan ikuisen Sanan erityinen asumus”, ”sisältä ja ulkoa päällystetty puhtaalla kullalla” (2. Moos. 25:11) – kuten myös Maria ”oli jo sikiämisestä saakka valmistettu ’sisältä ja ulkoa’ hengellisesti ja moraalisesti täydelliseksi asumukseksi Jumalalle”. On tämä kyllä tosi kaukaa haettu perustelu etenkin, kun Uusi Testamentti puhuu Kristuksesta Uuden liiton liitonarkkina (Room. 3:25 ja Hepr.)".
Kiirastuli sen sijaan on hyvä esimerkki erityisopista: Oppiin kiirastulesta löytyy Korteniemeltä oikeastaan vain yksi Raamattu -perustelu, eli 1. Kor. 3:11-15. Tämän kohdan Laato kuittaa lyhyesti oleellisen esille nostaen blogissaan seuraavalla tavalla:
Se [edellä mainittu Raamatun kohta] ei kumminkaan puhu kiirastulesta, vaan viimeisen päivän tuomiotulesta, joka koettelee, kestääkö se, mitä olemme rakentaneet pelastuksen perustukselle, Kristukselle. Olemme esimerkiksi voineet hakea omaa kunniaamme tai tulkita Raamattua väärin vaikkapa opettamalla kiirastulta. Tuo kaikki palaa poroksi viimeisenä päivänä. Mutta jos joku syntinen ihminen on silti lopulta turvannut Jeesukseen omana Vapahtajanaan, hän pelastuu – yksin armosta.
Tämän kohdan lisäksi Korteniemi viittaa apokryfikirjoihin (2. Makkabealaiskirje), Gregorius Suureen (kenties ensimmäinen jonkinlainen "paavi", Rooman piispana vuoden 600 tiennoilla), paavi Benedictus XVI:een ja toki myös omiin pohdintoihinsa. Mitään Raamattu perusteita kuitenkaan ei löydy ja muut enemmän filosofiset pohdinnat käyvät varmastikin Roomalais-katoliseen teologiseen systeemiin, mutta ei luterilaiseen, eikä siis raamatulliseen tältä osin.
Vielä ennen pelastuskysymystä, ja paria loppu huomiota, jokunen sana Raamattu ja kaanon kysymyksestä, koska se väistämättä nousee esiin, kuten Korteniemikin toteaa. Olen myös kirjoittanut kysymyksestä jotakin täällä. Kommentoin lisäksi vähän Korteniemen väitteitä:
Korteniemi kritisoi "yksin Raamattu -periaatetta" ja Raamatun selitysmetodia ja toteaa: "Syy on mielestäni yksinkertainen: Sola Scriptura ei toimi." Olen samaa mieltä. Korteniemen esittämä "yksin Raamattu" (Sola Scriptura) -periaate ei toimi. Korteniemi näyttää tekevän kuitenkin luterilaisuuden näkökulmasta karikatyyrin tästä opetuksesta, joka lähinnä kuvaa amerikkalaisen nk. evankelikalismin Raamatun tulkintaa. Tunnustuksellisessa luterilaisuudessa on aina ollut selvää, että Raamattu yksin on yli ohje, mutta Raamattu ei koskaan ole yksin. Sen sijaan Raamattu yksin -periaate on ymmärrettävä oikein.
Raamattu todella on "yksin on ainoa tosi ohje, jonka mukaan kaikki opettajat ja opit on koeteltava ja arvioitava". Mutta kuten Yksimielisyyden ohje myös lausuu, niin ei Raamattu ole yksin: "Opin summa, perusta, sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikkea oppia on Jumalan sanan pohjalta arvioitava ja syntyneet riidat kristillisesti selvitettävä ja ratkaistava..."
Esimerkiksi Raamatun selityksestä voisin nostaa:
- Raamatun jumalallinen alkuperä. Raamattu on alusta loppuun Jumalan erityistä ilmoitusta, pääsanomanaan Jeesuksen Kristuksen sovitustyö meidän ihmisten syntien sovittamiseksi.
- Raamattu on yhtenäinen. Raamattu ei ole pohjimmiltaan sekalainen kirjakokoelma, vaan se on sisäisesti yhtenäinen erityinen ilmoitus.
- Raamatun kirjaimellis-kielioppillis-historiallinen- merkitys on ensisijainen.
- Raamattu selittää Raamattua. Vaikeat Raamatun kohdat tulee selittää, mikäli mahdollista, helpompien Raamatun kohtien avulla.
- "Opin istuimet" tai "Opin paikat" (sedes doctrinae). Kerätään yhteen Raamatun kohdat, jotka lausuvat jostakin tietystä kristinopin kohdasta ja katsotaan mitä ne opettavat meille. Kohtia tulkitaan kirjaimellis-kieliopillisesti koko Raamatun kontekstissa, ennen kuin aletaan hutkia.
- "Opin paikoista" sitten seuraa uskon analogia, jonka perusteella voidaan tulkita Raamattua esimerkiksi asioissa, joista ei ole suoraa Jumalan ilmoitusta.
Lisää voi lukea esimerkiksi Robert D. Preus: Miten luterilainen kirkko selittää Vanhaa ja Uutta testamenttia? Jack D. Kilcrease: Holy Scripture.
Tiivistetysti tarvitaan evankeliumin mukaisuus ja tarvitaan historiallis-kieliopillinen merkitys tekstille. Tosi kristinoppi korottaa Kristusta ja evankeliumia Hänestä, eikä mitään ihmisessä. Kaikki kunnia Kristukselle, ei pienintäkään hitusta pelastuksesta ihmiselle.
Korteniemi kirjoittaa myös: "Pääkirjoituksessaan Nummela toteaa myös – aivan oikein – että katolisilla ja protestanteilla on ”eri kokoinen Raamattu”, koska katoliseen kaanoniin kuuluvat myös ns. Vanhan testamentin apokryfikirjat tai deuterokanoniset kirjat. Olin kuitenkin äimistynyt, kun hän väittää asian johtuvan siitä, että katolinen kirkko liitti ne kaanoniin vasta Trenton kirkolliskokouksessa 1546!"
Kommentit
Lähetä kommentti